Bài viết IELTS
IELTS Writing Task 2
Đề thi ngày 11/05/2023 - Topic: Advertising
Thầy Fan
Copy Link
Advertising is becoming more and more common in everyday life. Is this a positive or negative development?
1. Idea
Bài này lập luận khá đơn giản, mình viết theo cách lập luận 40/60 (balanced approach): quảng cáo có một số cái hại (hại 1 & hại 2), nhưng lợi lớn hơn (lợi 1 & lợi 2).
Do có đến 4 supporting ideas và đều cố phát triển cho rõ ràng, nên hệ quả là bài bị…dài. Đồng thời, đặc tính chung của viết 40/60 là giám khảo sẽ không thấy thuyết phục do mình chỉ nói khơi khơi là body 1 là hại ÍT, còn body 2 là lợi NHIỀU, nên Task Response thường sẽ ở mức 7.0 nhé mọi người.
2. Phát triển ý
Về phần phát triển ý, phần supporting idea 2 của body 1 mình bàn về cái hại của quảng cáo là nó ‘gây phiền phức’. Tuy nhiên, viết 2 câu chỉ xoay quanh mỗi ý ‘phiền phức’ thì không dễ chút nào.
Key ở đây là mình hãy diễn tả thật ‘chi tiết’ vào nha.
Đừng chỉ nói họ nhét quảng cáo vào giữa video => hãy nói thêm tại sao họ lại chèn quảng cáo vô giữa? (with the intent to enhance interaction)
Đừng chỉ nói annoy users => hãy nói nó annoy khi nào nữa (if repeated several times)
Đừng chỉ nói annoy users => hãy nói họ bị annoy trong trường hợp nào, cho ví dụ ra (scrolling through their news feed on Facebook, or watching videos on Youtube)
3. Paraphrasing
Bài này mình sẽ lặp nhiều lần từ ‘advertising’. Mình lưu ý là advertising là quảng cáo nói chung, uncountable, trong khi đó thì ‘an advertisement’ là một mẩu quảng cáo (1 băng rôn, 1 bài quảng cáo facebook ad…), countable.
Một từ hay nhầm nữa là ‘commercial’, từ này nghĩa là 1 đoạn video quảng cáo mình hay xem trên TV (người ta hay gọi là TVC – TV commercials – mấy đoạn quảng cáo thuốc, quảng cáo bột giặt đồ ak).
Trong bài, tuỳ bối cảnh, mình sẽ linh hoạt dùng từ nhen:
advertising || advertisement || commercial || advertising campaigns || promotion campaigns || advertising industry
4. Vocabulary
Advertising là một chủ đề rất phổ biến trong bài thi IELTS, mình cùng note lại một số cụm quan trọng nha.
- Deliver an overly positive image of a product: Quảng cáo mang lại 1 bức tranh quá tích cực
- A false perception of a product: Quảng cáo sai làm mình có nhận thức sai về sản phẩm
- Provide insights about a product: Quảng cáo giúp mình hiểu hơn sản phẩm
- Features and specifications of a product: Đặc tính của một sản phẩm
- Make the purchase that best fits their needs: Mua sản phẩm đúng nhu cầu của mình
5. Sample
Advertising is becoming more and more common in everyday life. Is this a positive or negative development?
As advertising has become an integral part of our daily life, there has been a debate over whether its popularity is beneficial or harmful. Although it may bring about certain negative impacts, these are far outweighed by the benefits brought from this trend.
Admittedly, advertising campaigns may bring certain disadvantages to the customer. The most important of them would be that, in order to boost sales, many advertisements deliver overly positive images of a product, thus possibly leading to a false perception of the product among consumers. For example, most soda commercials portray a happy fresh image associated with consuming their drinks, with little or even no warning on the harmful effects of excessive added sugar, which may cause a wide range of diseases from dental cavities to diabetes. In addition to that, most social media advertisements these days are inserted in the middle of the content being viewed by the users, with the intent to enhance interaction. This, if repeated several times, may disturb or annoy users scrolling through their news feed on Facebook, or watching videos on Youtube and other social media platforms.
On the other hand, despite some obvious disadvantages, the advertising industry offers a host of significant benefits to relating valuable insights about a product, and lucrative job opportunities for those seeking employment in that field. Regarding the former, advertising and promotion campaigns from different brands of the same product line give users an opportunity to learn about all the features and specifications of a product, and compare them to make the purchase that best fits their needs. Regarding employment, this industry has been a key player in the labour market, offering millions of jobs worldwide ranging from graphic design to social media marketing. For decades, advertising has been enabling its labour force to earn a living for their families, as well as live their dreams and fulfil their passion in their chosen career.
In conclusion, even though advertising may indeed bring certain inconveniences to its audience, the benefits in terms of providing information and employment are more impactful and meaningful. Based on the aforementioned arguments, I contend that the increasing prevalence of advertising is an overall positive trend. (363 words)
vocabulary | paraphrasing
Bạn muốn viết một bài IELTS như này, nhưng chưa thể?
Nếu bạn đã học IELTS nhiều, nhưng vẫn không tiến bộ, vẫn mù mờ về việc viết câu, viết essay hoặc đọc hiểu chưa tốt, có thể do mình chưa có cách học đúng.
Nếu vậy, bạn có thể tìm hiểu về phương pháp Học Bản Chất tại IELTS 1984 nhé.